Tisdag - mat?

     2012-03-06 @ 20:31:50
Här hemma känns det som den ständiga frågan är Vad ska vi äta idag?. På söndagseftermiddagen/kvällen börjar  det att mala i min hjärna och jag försöker komma på olika maträtter till veckan... helst ska det ju inte vara för mycket upprepning från förra veckan. Jag vill gärna planera 3-4 dagar i stöten så att man vet vad som gäller och har grejerna hemma. Bland det värsta jag vet är att stressa ihop nåt eller inte ha ngt hemma. Speciellt när man ska få ihop livet med jobb och lämningar/hämtningar på förskolan.

Igår svängde jag ihop en pastasallad och serverade den i min fantastiskt fina skål som jag fick av mina snusketörer i present. Det blev faktiskt lite roligare att äta den än när jag serverar i plastskål. Idag svängde jag ihop Sambalkotletter med ris och god sallad. Lill-prinsen slevade in maten och det känns positivt då han blivit lite knagglig med maten på sistone.



Hur gör ni med maten? Matsedel? Dag för dag?

Kommentarer
Postat av: Marie

Vi brukar planera för minst fem dagar varje vecka. Det görs på helgen innan vi åker och handlar. Vissa gånger blir det samma mat två dagar i rad. Det brukar vara jag som planerar maten eftersom Erik ska ha med spagetti och köttfärssås minst en gång i veckan.. Jag är såå trött på det nu!

Jag brukar leta efter nya recept att testa varje vecka på tasteline, arla eller Ica. Oftast blir det minst en ny maträtt per vecka.

2012-03-06 @ 21:10:52
Postat av: Thess

Vi veckohandlar! Sparar massor med pengar, dessutom slipper man handla hungrig. Vi tänker ofta kött och fisk vars en dag, 1 veg och någon soppa med bröd. Varannan vecka brukar det bli meny från frysen. Ofta blir det enstaka grejer över när vi ska göra mat. Detta fryses in pch görs nåt annat på. Det kanske finns 1 kycklingfilé, då wookar vi den med mycket grönsaker. Det brukar ligga 1 laxfilé och någon vit fisk, då blir det soppa eller gratäng. Blir det kött eller korv över, tärnas detta och läggs i min pyttburk i frysen och när det finns tillräckligt plockas den fram och det enda man behövet är potatis, lök och ett par ägg...Vi gör ofta långkok på söndagen. Då blir där söndagsmiddag + 1 middag till vecka 2 som kan ligga i frysen...använd mycket rotfrukter och svamp så behövs det inte lika mkt kött..

Dessutom finns det goda recept på bloggen ;) kram

2012-03-07 @ 19:51:58
URL: http://www.delikatesses.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0