Onsdag - utlovat

     2011-05-25 @ 07:21:32
I helgen gjorde jag lasagne för första gången i mitt liv. Jag hade väldigt bra hjälp av Bellis som minsann kunde allt ;). Receptet hittade jag här hos Linnéas skafferi. Den blev god, men nästa gång ska jag göra några sakar annorlunda.

- jag ska använda en mindre, högre form, så att det blir fler lager
- mindre balsamvinäger, ska prova med ½ dl istället för 1
- mer kryddor
- prova lasagneplattor med basilikasmak... fanns inte i min lokala ICA-butik


Linnéas födelsedagslasagne:

600 g nötfärs
1 stor gul lök
1 zucchini
1 dl balsamvinäger
1 fp krossade tomater
örtsalt
peppar
en nypa socker
oregano, timjan, dragon och mejram

3 dl creme fraiche
2 dl grädde
örtsalt
2 dl vällagrad ost/parmesanost

lasagneplattor med basilikasmak

Värm ugnen till 220 grader.

Skala och finhacka löken, skär ner zucchinin i småbitar, stek detta mjukt i en gryta. Tag av detta och bryn köttfärsen, tillsätt balsamvinäger, krossade tomater, örtsalt, peppar, socker och örter. Blanda i lök och zucchini. Låt puttra och smaka av med eventuellt lite mera salt.
Varva köttfärssåsen med lasagneplattor i en ugnsfast form. Vispa samman creme fraiche, grädde och salt till en tjock kräm och häll detta över. Riv osten och sprid ut den i ett jämnt lager. Ställ in formen i nedre delen av ugnen, så inte osten bränns vid. Gratinera i cirka 30 minuter eller tills pastan är genomkokt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0