Fredag - att vara mamma

     2011-01-28 @ 19:08:32
Att vara mamma är det mest fantastiska man kan vara med om. Att få bära ett barn i sin mage i 9 månader och med egna krafter (och en läkare hängandes på magen) föda fram detta barn är riktigt stort. Men sen då? Hur blir det sen?

Sen kommer alla måsten, allas förväntningar, alla andras tankar om hur man ska vara som förälder. Det finns så mycket åsikter runt om i detta avlånga land och här måste man välja. Jag och min man väljer att göra det som vi tycker känns bäst för vår familj, för vårt barn.

Något som ofta diskuteras överallt är amning eller ersättning.
Jag ville gärna amma lill-prinsen, men om det inte hade funkat de första dagarna så hade vi kört på ersättning istället. När vi började med amningen på BB gick det inte så bra. Jag hade många barnmorskor som försökte visa hur det skulle gå till, men han fick inte riktigt tag. Han somnade vid bröstet hela tiden och vi gjorde allt för att väcka honom. Dylan doppade bland annat lill-prinsens fötter i kallt vatten... men ingen reaktion. En barnmorska på BB gav oss till slut en amningsnapp och sen gick det som en dans. Nu har jag slutat amma och lill-prinsen får ersättning tidig morgon, eftermiddag och senkväll. Jag är supernöjd med att ha helammat i 4 månader och delammat 1 månad.

Sen har vi det där med att få avlastning/barnvakt. Vad är rätt eller fel att ha barnvakt för? Kan man lämna barnet hos ngn den är trygg med så att man får sova en hel natt?
När lill-prinsen var liten var han korta stunder hos sin farmor nån dag i veckan och det var verkligen guld värt för mig, eftersom mannen jobbade mycket och inte ens var ledig alla de 10 pappadagarna. Då kunde jag lägga mig ner på soffan eller ta ett ryck med städ eller tvätt. På det viset blev jag en bättre och piggare mamma. Vi har även haft barnvakt till lill-prinsen på kvällar och tro det eller ej så sov han faktiskt borta förra helgen. Jag tycker att det är superviktigt att vårda förhållandet mellan mig och min man. Vi måste få göra saker bara vi 2, utan barn. Det är jätteviktigt för alla, om så bara att få åka och handla tillsammans eller gå på bio.
Vi har ju haft turen att lill-prinsen tog flaska första gången jag provade och jag har kunnat pumpa ut mjölk till honom.

Det jag vill få fram med detta inlägg är: Lita på dig själv och på att det Du/Ni gör är det bästa för Er familj och Ert/Era barn. Det som är rätt för dig är kanske helt fel för någon annan.

Självklart har jag oxå mina svackor och provar mig ofta fram till det som känns bäst, är man Rookiemamma så är man ;)

Kommentarer
Postat av: anouk - En Rookiemammas vardag

Heja!

2011-01-28 @ 21:54:09
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: Nilla

Ja, det är superviktigt att vara utan dem också! Annars blir man sinnessjuk tillslut!!!



(kolla bara på mig, moahahahahahaaaaaa)

2011-01-29 @ 20:15:29
URL: http://blogg.passagen.se/nilla-lilla
Postat av: Pia

Håller med dig på alla punkter Anna.

Och som mormor är det guld värt att få förtroendet att ha barnbarnen även över natten när de är små - morgnarna är så mysiga! Kram

2011-02-04 @ 08:12:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0