Tisdag - kyckling

     2011-01-25 @ 10:02:34
I lördags gjorde jag kycklingpuré till lill-prinsen. Jag är så tacksam att jag har en son som äter allt, han bara gapar och säger mmmm mmmm. Det enda han fryner lite åt är broccoli, men han äter det ändå.

Kycklingpuré

1. Tina 350g kyckling (jag använda innerfilé)
2. Skala och dela morot (1 stor) och rotselleri (ca 120g) i mindre bitar
3. Koka allt i 1 l vatten ca 15 min, kolla att kycklingen är färdig (dela, inte rosa)
4. Sila bort kokspadet, men spara det till sås.
5. Dela kycklingen i mindre bitar och mixa den tillsammans med morot och rotselleri.
6. Häll upp i portioner som passar ditt barn (jag använder istärningslådor från biltema, rymmer 25ml)
7. Frys in och lägg sedan i fryspåsar.

Kycklingsås

1. Gör en bottenredning på flytande margarin (4msk) och vetemjöl (4msk)
2. Späd med kokspadet (jag hade 6dl)
3. Låt koka ihop till en bra konsistens
4. Jag droppade i 1-2 droppar colloritsoja för färgens skull.
5. Häll upp i portioner som passar ditt barn (här använde jag tupperwares istärningslåda, rymmer 15ml)
6. Frys in och lägg sedan i fryspåsar.


Idag tänkte jag göra en köttfärssås/röra, återkommer med det :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0